Flygresa till Miami med små barn. – Storstadsmamman
storstadsmamman

Storstadsmamman

Flygresa till Miami med små barn.

Innan jag reste iväg på min semester så berättade jag i lite punkter hur jag hade laddat upp inför flygresan med våra små barn. Freja är ju snart 4 år& Vidar har nyss fyllt 1 . Jag var nervös att flyga med den lilla krabaten. Så här tänkte jag berätta lite om hur vi gick tillväga samt vilka saker som funkade/inte funkade för oss. Här kan du läsa förberedelseinlägget innan flyget till vår semester.

1. Vi hade en mindre bra flygtid på vägen till Miami. Vi var tvungna att stiga upp mitt i natten. 03:30 steg vi upp & taxin hämtade oss en timme senare. Då hade man lite flygnerver minsann. Det började med att taxin inte kom & när den väl kom fanns det ingen bilbarnstol trots att vi förbeställt. Men det löste sig iallfall.

2. När vi kom till Landvetter fick man INTE ha barnvagnen till gaten, men de hade barnvagnar som man kunde långa. Så fort vi satte Vidar i den somnade han, han sov ända tills vi boardade flighten till Frankfurt, som var vår enda mellanlandning.

3. I Frankfurt hade jag bärsele med mig så att jag kunde bära Vidar, här fanns INGA barnvagnar att låna. Det gick bra att han satt i bärselen då det är en sån stor flygplats. Sedan fick han springa av sig en liten stund innan planet avgick mot Miami med flygtiden 9h & 20 min. .

4. Att lägga till extra benutrymme & hyra en Bassinett var det bästa. Vidar sov bara 1 h på hela flygningen, men han satt en del stunder i den & kollade på ipaden. Men eftersom det var dag var han ganska rastlös. Så jag & Filip varvade 20 minuter var ungefär. Filip sprang rundor med honom lite mer. Han var uppe på ovanvåningen på flyget vilket Vidar gillade. Han tyckte också om att vara på toaletten och leka med sakerna som fanns där inne, Tex muggar & liknande.

Freja var exalterad att få åka med det stora flygplanet. Vi fick nöjet att åka med A380:n. Fantastisk personal på vägen till Miami & så fint flygplan. Betryggande för en flygrädd som jag. Noll turbulens på vägen dit.

5. Vi hade med 10 små presenter inslagna till Vidar, detta var INGET som han var intresserade av var att äta barnkex jag hade köpt med till honom.

6. Inga av barnen hade problem med att de fick ont i öronen, Vi gav Freja lite nässpray 30 minuter innan start & Vidar fick ha sin napp & nappflaska. Men Vidar däckade precis efter vi kommit upp i luften från Frankfurt.

7. Det var inga problem med att ta med mat för hela vistelsen i Usa. Vi tog inte med så många burkar. Men det var inte konstigheter att ta med barnmat med kött i som jag läst så mycket om innan vi flög. Hade också frukt / kex med mig till barnen, inte heller några problem. Alla var så trevliga & tillmötesgående.

8. Freja tittade en hel del på tvn ombord. Fanns filmer man själv kunde välja mellan . Det var en sån lång flight så man fick själv välja vad man ville se.

9. Jag & Filip har nog aldrig varit ett sånt bra team som på denna resan Förutom när vi födde barn =) . Vi var coollugna även om jag fick panikkänslor 2 gånger när jag insåg att det var 7 h kvar på flygningen & man var lite trött redan efter 2 h flygning & att stiga upp tidigt på morgonen. Men barnen var så fantastiska, så länge man själv är lugn så är barnen också oftast lugna. Vidar grät i 15 minuter när vi var på planet från frankfurt. Då kom en fantastisk flygvärdinna och sa att det kvittar när på dygnet man flyger, barnen blir överrösta någon gång, bry dig inte om andra på planet det finns inget man kan göra mer än att trösta när de blir ledsna. Vi hade också superbra personer bakom oss som lekte med barnen mellan sätena. Annat var det på vägen hem kan jag meddela. Kommer i ett annat inlägg.

10. Eftersom jag är så flygrädd så valde jag att se flygningen som en mysig dag med familjen. Fokuserade på det att även den skulle bli en mysig stund. Lite svårt emellanåt. Men jag var lugn på hela flygningen vilket var härligt. Intensivt men det gick väldigt bra. Det har nog med bra planering och tålamod att göra. Vi kommer definitivt resa med barnen snart igen, kanske inte lika lång resa, men vi blev inte avskräckta =) .

Efter en lång dags resa var vi äntligen framme i Miami, så taggade vi alla var !

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!